ТОП-100 ведущих юридических фирм Украины 2016

ТОП-100 ведущих юридических фирм Украины 2016

 
 
 

Банківські війни: як захистити свої права

Криза в економіці продовжує створювати проблеми для населення й бізнесу в геометричній прогресії. Вказані проблеми зазвичай супроводжуються незаконними діями банківських установ, масовими порушеннями прав юридичних та фізичних осіб.

Однією із останніх «модних тенденцій» серед українських банків є неприйняття від клієнтів платіжних доручень на перерахування коштів, з проблемами такого роду клієнти фінустанов стали стикатися все частіше, саме тому важливим є донесення до населення та представників бізнес-спільноти інформації, яка допоможе відновити порушені права, а також, що найбільш важливе, зберегти грошові кошти.

Трохи «нормативки». Відповідно до Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті банки зобов’язані виконувати платіжні доручення клієнтів на переказ грошових коштів протягом: (1) одного дня – для переказів всередині банку; (2) не більш як трьох днів – для міжбанківських переказів. Звертаємо увагу, що банк має право відмовитись від виконання платіжного доручення або повернути його без виконання, але тільки відповідно до встановленої процедури, зокрема, зазначивши на звороті платіжного доручення причину своїх дій, зробивши при цьому посилання на конкретну статтю нормативно-правового акту, який дозволяє банку не виконувати (або повертати) платіжні доручення.

Як вже зазначалось вище, сьогодні, банківські установи відверто ігноруючи всі законодавчі приписи, просто не приймаючи платіжні доручення. Такими діями банки: (1) фактично блокують доступ клієнтів до власних грошових коштів; (2) ускладняють клієнтам процес подання позовів до суду щодо незаконних дій банків, адже на практиці складно довести порушення права, не маючи жодного офіційного підтвердження такого порушення; (3) убезпечують себе від подальшого відшкодування збитків клієнтам, а також від сплати штрафних санкцій, зокрема, невиконання платіжних доручень клієнтів тягне за собою зобов’язання банку сплатити пеню, крім того, податковим законодавством встановлено, що в разі порушення строків та/або розміру сплати податків з вини банківської установи, саме остання несе повну відповідальність за це.

Варіанти захисту. Розпочинаючи компанію по захисту своїх прав варто пам’ятати: діяти треба швидко. Пов’язано це із можливим введенням до банку тимчасової адміністрації, а як наслідок – із ускладненням виконання будь-якого рішення суду.

Перше, що необхідно зробити – йди до начальника банківського відділення з вимогою негайного проставлення відмітки про отримання платіжного доручення, наполягати на своїх вимогах, вказувати на порушення відповідних законодавчих норм. Якщо «законодавчі аргументи» не дають необхідного результату, дієвим способом «переконання» може стати телефонний дзвінок на гарячу лінію НБУ, а також до міліції, наполягайте на виїзді оперативно-слідчої групи до відділення банку (це обов’язок правоохоронців!), вказуйте на шахрайські дії працівників банку, які вони вчиняють відносно вашого майна. Зазвичай, такі заходи будуть достатніми, щоб «переконати» банківських працівників діяти по закону.

Друге – після отримання відповідної відмітки негайно звертайтеся із позов до суду. Варіантів таких позовів може бути декілька, наприклад, зобов’язання вчинити дії із виконання платіжних доручень; розірвання договору з банком та стягнення грошових коштів тощо.

Висновки. Головне пам’ятати, що вчиняти дії щодо захисту своїх прав та інтересів треба вчасно, не зволікаючи, «не чекаючи» тимчасову адміністрацію. Як показує практика, виграти «війну» з фінустановою можна, проте тільки за умови ретельного підходу до цієї справи.

Дмитро Груба

Адвокатське об’єднання

 «Правова група «Домініон»